DIETA - CO O NIEJ WIESZ? JAK PRAWIDŁOWO JĄ STOSOWAĆ?

Pojęcie diety można interpretować na tysiące sposobów. Jedni postrzegają ją jako męczarnie,głodówkę, nie przyjemne, pełne wyrzeczeń poświęc...

Pojęcie diety można interpretować na tysiące sposobów. Jedni postrzegają ją jako męczarnie,głodówkę, nie przyjemne, pełne wyrzeczeń poświęcenie, inni zaś jako zdrowe racjonalne odżywianie się, regularność posiłków i szacunek do swojego ciała. Bo przecież w końcu jesteśmy tym co jemy! Skupimy się dzisiaj na tej zdrowej pełnowartościowej diecie. Od razu uprzedzam, że nie pozjadałam wszystkich rozumów, i nie uważam się za jakiegoś spec-dietetyka. Postaram się przedstawić ten temat w dość normalny i prawidłowy sposób, ze swojego punktu widzenia, doświadczenia i wykorzystania własnej wiedzy.


Przechodząc do sedna, czy dieta na prawdę jest tak trudna i zła jak nam się wydaję? Otóż nie jest to aż tak skompilowane, jak większość społeczeństwa to interpretuję. Wiadomo, każda dieta wymaga rzetelności, asertywności i silnej woli, ale wszystko zależy od tego co mamy w głowie i jak sobie z tym radzimy. Dieta wcale nie musi być nie przyjemna, drastyczna i pełna wyrzeczeń. Jeśli jest odpowiednio zbilansowana, urozmaicona na pewno nie będzie udręką.  Również raz na jakiś czas możemy pozwolić sobie na tzw " Cheat day" - czyli dzień w którym możemy zjeść to na co mamy ochotę. Pamiętajmy jednak, że taki dzień też nie może mieć zbyt wysokiego bilansu kalorycznego i zbyt często występować. 
   
Dobra i efektywna dieta to przede wszystkim zdrowa dieta. Bogata w tłuszcze (omega3 i 6), białko, błonnik i węglowodany. Taka przy której nie czujemy się ani głodni ani przejedzeni. Głodówki i inne pseudo diety nie są żadnym rozwiązaniem. Prowadzą tylko do dużych uszczerbków na zdrowiu! 

Regularne i pełnowartościowe posiłki o odpowiedniej gramaturze to prawdziwy przepis na sukces. Zapotrzebowanie kaloryczne powinno być dostosowane do naszego trybu życia i organizmu. Dieta to bardzo indywidualny proces, więc wymiana planami z innymi osobami, może nie przynosić takich rezultatów jak ściśle ułożony przepis u dietetyka. Każda dieta układana u specjalisty jest poprzedzana najpierw badaniami, które informują nas o stanie naszego ciała. 

Posiłki powinny być spożywane średnio co dwie trzy godziny ( zależnie od tego jak ustali dietetyk). Potrawy nie powinny być smażone na zwykłych olejach, żywność nie może być także bardzo sztuczna i przetworzona. Naturalne produkty bez konserwantów są najbardziej wartościowe. Najlepiej kiedy jedzenie jest gotowane, przygotowywane na parze, bądź pieczone. Smażenie również wchodzi w grę, ale nie częste i najlepiej na niewielkiej ilości oleju kokosowego. Wtedy unikniemy zbędnych porcji kalorii, które musimy stopniowo odcinać aby chudnąć. Zbyt drastyczne odcięcie węglowodanów (energii), może powodować otyłość, prowadzić do wielu chorób (osłabienie organizmu, anemię, nowotwory, cukrzycę itp) Poziom węglowodanów nie może być też zbyt wysoki.

1.Węglowodany stanowiące bardzo ważne źródło energii dla organizmu, znajdziemy w :
  • Wielu roślinach strączkowych, 
  • warzywach oraz ziarnach zbóż. 
  • Ostatni rodzaj węglowodanów to błonnik, którego należy szukać w owocach, warzywach, roślinach strączkowych oraz produktach pełnoziarnistych.
2. Białka, które powodują redukcję tkanki tłuszczowej oraz budują nasze mięśnie są jednym z ważniejszych składników w diecie. Produkty, które zawierają wysoką ilość białka :
  • Pierś z kurczaka,
  • pierś z indyka,
  • jajka kurze, 
  • jogurty naturalne 0%,
  • kasza jaglana,
  • dorsz,
  • łosoś itp.
Aby zwiększyć ilość spożywanego białka, możemy stosować w odpowiednich ilościach suplementację (izolat białka). Pamiętaj także, że diety wysoko białkowe również nie są zdrowe. Powodują poważne choroby oraz problemy zdrowotne!



3.Zdrowe tłuszcze które znajdziemy głównie w :
  • rybach (omega3) i roślinach (omega6) 
Tłuszcze pełnią także dużą rolę w jadłospisie. Dzielą się na tłuszcze zwierzęce i roślinne. Są one najbardziej skoncentrowanym źródłem energii dla tkanek i narządów, dbają o stan skóry i paznokci, są nośnikami witamin A,D,E,K. Zbyt duża ilość tłuszczy również powoduję tycie i odbija się na naszym zdrowiu.

Jak już wspominałam dieta to bardzo indywidualna sprawa i jest ściśle ustalana pod daną osobę. Drastyczne jadłospisy z niepewnych źródeł nie są dobrym torem do tego aby osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Ale co w końcu z zastosowaniem tej diety? Jak sobie poradzić aby wytrwać?!

Przede wszystkim musisz chcieć! Obrać sobie konkretny cel! Każdego dnia wierzyć w to, że jesteś na tyle silny/a i dasz radę pokonać tę drogę by osiągnąć wybrane marzenie. Wszystko leży w twoich rękach. Nie zaglądaj wstecz! Żyj efektami, które czekają na Ciebie. Patrz w przyszłość z uśmiechem na twarzy i entuzjazmem. W chwili słabości, nie poddawaj się, powtarzaj sobie: Jestem osoba ambitną, mam cel i dam radę! 

Nikt nie dał gwarancji że będzie łatwo, ale finał który zdobędziesz jest bardziej owocny niż cokolwiek. Początki zawsze są trudne. Najgorzej jest przezwyciężyć swoje słabości, ale jeśli jesteś zdrowy/a, zaprzesz się samego siebie zdobędziesz więcej niż ci się wydaję. Staraj się więc być jedną  z tych istot, które wyciągają dłoń do swoich marzeń! Zakładam, że jesteś osobą zaradną i rzetelną więc wierzę, że dasz z siebie wszystko! Najważniejsze to WIARA W SIEBIE I SWOJE MOŻLIWOŚCI!! W trudnej chwili zajrzyj do tego postu i przeczytaj ponownie te słowa. Myślę że zmotywują Cię do działa i podniosą na duchu. Każdy z nas potrzebuje wsparcia, a ja postaram Ci się go dać! Mam nadzieję, przez ten obszerny wpis, choć trochę przybliżyłam Ci specyfikę diety i w jakiś sposób, pomoże on Tobie w realizowaniu planu dietetycznego.

Tymczasem Życzę powodzenia! 

                                                                 Zdjęcia pobrane z Unsplash.com 

ZOBACZ TAKŻE

5 komentarze

  1. Nie stawiaj spacji przed znakami zapytania oraz wykrzyknikami :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo pomocny wpis! Widać, że dużo się przy nim napracowałaś i wyszło Ci to świetnie :)
    Mój kanał na yt ♥
    Mój blog ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje pięknie :) na pewno zaglądnę :*

      Usuń
  3. Czytam Twój wpis i wcinam sobie batonika w czekoladzie, straszne :D
    Co do diet i ich stosowania nie jestem w tym dobra. Parę lat temu próbowałam kilka z nich stosować ale robiłam to w taki sposób, że źle się to skończyło dla całego mojego organizmu. Od tego czasu trzymam się z dala od diet. Czasami zazdroszczę dziewczynom w internecie, które wstawiają zdjęcia wysportowanych ciał ale wiem, że nie jestem na tyle "mądra" żeby zacząć stosować jakiekolwiek ograniczenia w jedzeniu. Co nie zmienia mnie w wielką kluskę. Po prostu nie przykładam ogromnej uwagi do liczenia kalorii itd.
    Rozpisałam się... tak czy inaczej Twój post bardzo mi się podobał :) W wolnej chwili zapraszam Cię do mnie [http://ekstra-introwertyczka.blogspot.com]

    OdpowiedzUsuń